Miicha

Mitt liv som jag.

Hundar är LIVET!!!

Allmänt Permalink1
Här ska jag skriva lite som jag vet om våra vänner..

Just nu ligger hunden Pelle nedanför mina fötter och njuter, och älskar matte som vanligt.

En hund är inte vilken kompis som hellst utan VÄRLDENS BÄSTA!!!
EN hund förstår mera än en männsika gör, dom förstår vad vi säger till dom, men vi förstår inte dom, sant.
En hund födds inte illsk utan det ä människan som gör hunden illsk, det beropå hur man uppfostrar hunden.
En hund tröstar en mär man är ledsen.
En hund vet när man mår dåligt, människan vet inte det.
En hund måste ha regler annars blir dom tokiga, precis som människan.

Det är människan som är illsk inte hunden som många tror, en hund väjler inte att vara en kamphund utan själva männsikan (ägaren).

Man ska inte ha en hund om man inte kan hantera själva hunden och man måste läsa jätte mycket om just hund-rasen, innan man ens fundera på att köpa.

Man måste minst gå 1 timme om dagen med hunden och man måste vara avslappnad (som om man bär på en handväska) annars blir hunden orolig och drar och blir hopplös, jag vet att det är så.

En dålig vana som alla hundar har är att tigga vid matbordet, och då får man antagligen ha hunden i ett annat rum eller vara envis och be han/hon att gå och lägga sig och inte tigga, för det är fult, men man måste också vara envis tillbaka mot en hund och lära, och det kan ta ett tag så man måste ha tålamod.
Tänk så hära när det gäller maten:
Det luktar gott du blir sugen men får inte äta och det luktar så himla gott men du får bara äta torrfoder.
Jag tycker att en hund kan få äta lite godare mat ibland det är klart om du äter god mat och inte hunden då är det orättvist, men man kanske inte ska göra det som en vana och tigga ändå..

Om en hund gör något fel eller dyligt, ska man INTE klappa dom för det är berömm för dom och då gör dom det igen och tror att det är bra att göra, och då får man berömm om jag gör detta..

Även om en hund är en jakthund som alla hundar är så ska dom ha mycket kärlek, och jag gillar hundar som sitter i en hundgård hela dagarna, för som har lika rätt som er att vara inne, om dom inte vill vara inne då förståss vissa hundar älskar att vara i sina hundgård, och då måste man nästan ha värme i kojan.

Om man väljer en liten hund har man en utmaning framför sig, speciellt om man väljer en terrier dom är envisa, desso mindre desso envisare, jag har både hafft en liten och en stor, jag hanterar bättre en stor hund än en liten.
Det possetiva med en liten hund det är att dom tar en liten plats i vissa suitvationer, det negativa är att dom tror att dom är stora hundar det är så dom klarar sig för att dom är envisa.
Det possetiva med stora hundar är att dom är ``lättare`` att hantera och dom tar inte så stor plats i hemmet, och det negativa är att dom kan vara klumpiga när man åker bil speciellt om man inte har en kompi och inte har lärt dom att ligga i bilen.


Nu kommer jag inte på något mera, men det är lättare om någn frågar..

Skriver en annan gång..
#1 - - Anonym:

mm tycker du har fått med en bra hög :)

Till top