Miicha

Mitt liv som jag.

Mums.

Allmänt Permalink1

Pannbiff med lök

Ingredienser:

500 gram blandfärs
0,5 dl ströbröd
1,5 dl vatten
1 ägg (gula)
1 mask kalvfond (konc)
2 tsk salt
2 krm svart peppar
Matfett (smör)

Tillbehör:

3 st stora Gul lök
800 g potatis
Lingonsylt.

Tillagning

  1. Färs: Blanda halva vattnet med ströbröd.
    Låt svälla en stund. Tillsätt färs, äggula, salt, peppar, fond och ytterligare vatten till lagom konsistens. Blanda väl.
    Forma portionsbiffar.

  2. Potatis: Skala och koka i lättsaltat vatten.
    Mosa potatisen när den är klar. Tillsätt en klick smör och smaka av med salt.

  3. Lök: Skala och skär i tunna skivor.
    Fräs löken mjuk i matfett på medellåg värme några minuter, tills den blivit glansig. Häll på lite vatten och efterstek under lock 5-10 min. Späd ev. med vätska.

  4. Biffar: Stek i matfett på medelhög värme i 2-3 minuter på var sida till fin yta.
    Lägg biffarna på löken i pannan.
    Lägg på lock och efterstek på svag värme ca 5 min, tills de är genomstekta.


Jag har inte testat denna ännu, men det såg gott ut..
#1 - - tamara:

Fin blogg du har!

kram, tami.

Till top