Miicha

Mitt liv som jag.

Utbildning.

Allmänt Permalink0
Är nu i Kramfors på Hotell Kramm och njuter (trots att jag är i Kramfors) av stillheten och lugnet.
Imorgon är det sista dagen på utbildningen och går på en utbildning som handlar om facket, lagar och rättigheter man har som arbetstagare.
Väldigt intressant.
Trodde första att kollektivavtal var något med kolliktiv trafik men det var hel fel spår och fick lite skratt då jag sa det till några idag och det förstod jag att dom skulle göra. :)
 
Men just att jag tycker att man borde lära sig det då man går i skolan om sina rättigheter och kollektivavtal med mera innan man kommer till ett arbete, för många vet inte ens vad kollektivavtal är och det visste inte ens jag och fick ingen sån information då jag börja jobba och det tycker jag är väldigt fel men ändå ska man ta reda på det men det är inte så lätt då man inte ens vet att sånt finns.
 
Men det finns mycket lagar som man ska gå efter då det gäller saker inom ett arbete och fack samt kollektivavtal är väldigt viktigt.
Därför vill jag att det ska finnas i skolan speciellt i årskurs 9 då man ska söka gymnasie eller få lära det sig i gymnasiet då man ska ha ett arbete i framtiden men det är ju inte så, jag fick inte veta det för än några månader tillbaka och det tycker jag är synd för då skulle jag gjort på annat sätt då jag fick det jobb jag har nu och fråga om kollektivavtal om dom har det men nu vet jag att dom har det (tror jag ialf) men dte måste dom ha för annars skulle dom inte ha sånna kurser på en tavla i korridoren i arbetet.
 
Men om ni får ett jobb eller söker så fråga om kollektivavtal och läs om det på webben för det finns bra sidor där man kan kolla och läsa vad det innebär och olika fackförbund :)
Till top