Miicha

Mitt liv som jag.

Tuffa till dig!!

Allmänt Permalink0
Jag har dålig självkänsla och vill träna mig att bli tuffare på ett bra sätt, men att vara "Tuff" kan va negatvt men ändå positivt just hur man ser tuff som.
Vissa tycker att tuff är att som sladda med bilen eller göra något dumt men jag ser det mer som att stå upp för sig själv och kan säga ifrån när det är galet och verkligen vågar!
Men du kan träna dig själv att bli tuffare så du blir trygg med dig själv.
 
Detta är det ni kan träna varje dag! Gör det så ska jag absolut göra det för detta verka hur bra som helst!
 

Tänk på dina tankar
Tankar som skapar negativa känslor är ofta ologiska och oförnuftiga.
Var uppmärksam på dåliga tankemönster:

 Allt eller inget-tänkande
Du ser allt i svart eller vitt.

 Övergeneraliseringar
Du ser en enstaka negativ händelse som ett mönster av misslyckanden som aldrig tycks upphöra.

 Mentalt filter
Du lägger märke till det negativa, men ignorerar det positiva.

 Fel slutsatser
Du tror att saker är negativa – utan bevis.

 Känslomässigt tänkande
Du utgår helt från känslan. ”Eftersom jag känner mig som en idiot, måste jag vara en idiot.”

 Rubriker
Du kritiserar dig själv och andra med ord som ”borde” och ”måste”.

 Beskyllningar
Du skyller ifrån dig på andra – eller skyller allting på dig själv.

Träna dygnet runt
På morgonen: Börja varje dag med att säga några uppmuntrande ord till dig själv – gärna när du ser dig själv i spegeln, osminkad och orakad...

 Under dagen: Peppa och beröm dig själv så fort du gjort eller tänkt något positivt.
Tänk tillbaka på roliga episoder. Skaffa dig en eller ett par modellsituationer, som du vet att du alltid kan gå tillbaka till för att känna dig glad.

 På kvällen: Fråga dig: Vad har hänt i dag som gjort mig starkare som människa? Vem har jag lärt mig mest av i dag? Vad har jag lärt av den personen? Vad har jag gjort i dag för att förbättra mitt liv? Hur har jag förändrat mitt tänkande i dag?
Notera ”feltänkande” som du gjort under dagen. Lägg märke till hur du tänker, vad som är fel i det tänkandet och hur du bör tänka i stället. Bestäm dig för hur du ska reagera och tänka nästa gång du hamnar i samma situation.

 Ändra ditt inre samtal
Känsla
Nu är det verkligen för jobbigt. Jag ger upp.

Tänk: Jag ger inte upp nu och kommer aldrig att ge upp i framtiden.

Uppmana dig själv: Jag ger aldrig upp!

Gör tvärtemot vad du känner

Problem: Du känner dig trött och håglös.

Åtgärd: Hoppa och rör på dig som om du är jättepigg och har världens bästa självförtroende – så känns det faktiskt bättre.

 Problem: Du har börjat göra misstag och känner hur ditt mod sjunker.

Åtgärd: Sträck på dig! Bete dig som en vinnare, som om du har världens bästa självförtroende.

Finn dina smarta stunder
Hitta konkreta exempel på hur du lyckats tänka eller bete dig på ett smartare sätt än du brukar. Beskriv problemsituationen och hur du förändrat den. Lova dig att fortsätta träna, så att ditt nya sätt att fungera kommer spontant och naturligt i alla viktiga situationer i framtiden.

 
Källa: tankekraft 
Till top