Miicha

Mitt liv som jag.

Åskrädd hund.

Allmänt Permalink0
Att leva med en åskrädd hund är ingen lek kan jag säga, jag har aldrig haft ett djur som är rädd för åskan eller skott så där men Nubis är väldigt rädd för åskan.
 
Han skakar hela kroppen och kraffsar och får panik och är väldigt rädd.
Jag funderade ett tag från början om hur jag kan få honom lugn och vi gick ut med båda hundarna på en promenad och när vi kom hem och gick förbi bilarna så ville han hoppa in i bilen, så vi testade hur det funkade och det gick väldigt bra och han vart lugn att vara i bilen och åka en sväng.
Men det kostar att köra han hela tiden då det åskar och det måste finnas något lugnande för honom att få så han blir lugn och dels att vi kan få sova på nätterna då det åskar som mest.
 
Var till veterinären och rådfråga och dom tyckte synd om honom och jag fick en medicin som han skulle få en gång oom dagen i en månads tid (Zylkéne) och se hur det funkar, det är väldigt synd om honom då han ska skaka hela kroppen och jag får en klump i halsen och vill gråta då han skakar så där och är så rädd.
 
Det är jobbigt för Nubis att vara så rädd för dels så blir han så varm och han får ren panik och vet inte var han ska ta vägen än hoppa in i bilen och åka en sväng, sen så när man ska duscha så kommer han smygande och vill svalka av sig tillsammans med en och det säger jag inte så mycket om utan det är lite roligt ändå.
 
Man ska inte skita i en åskrädd hund direkt utan man ska nog hitta på sätt för hunden att bli lugn även om det kan ta sin tid men det är värt det, låt hunden välja hur han/hon blir lugn som för det gjorde jag men det löste ändå inte så mycket problem för då blir man totalt slutkörd som ägare.
Men leta reda på ett sätt som är bra för hunden för det finns alltid något sätt eller rådfråga veterinär om hur du kan gå till väga om det blir ett stort problem.
Till top