Miicha

Mitt liv som jag.

Gravid vecka 7.

Allmänt Permalink1
Barnet växer otroligt mycket i den här veckan – 1 mm om dagen! Under loppet av dessa sju dagar kommer barnet att mer än fördubbla sin längd. Det lilla hjärtat slår och pumpar ut blod i all vävnad. Det är redan full aktivitet i de celler som hjärnan kommer att bestå av. De olika delarna av den primitiva hjärnan tar alla på sig sin speciella funktion. Barnets hjärna blir alltså mer och mer komplex och det är redan aktivitet här – det uppstår hela tiden nya förbindelser mellan nervcellerna. Och så kan barnet redan röra på sig. Barnets ansikte tar form. Ögonen börjar att utvecklas, linserna bildas och även färgen på iris kan vara synlig. Navelsträngen är fullt utvecklad (efter omkring 40 veckor kommer den att vara cirka 55 cm lång och 1-2 cm tjock). Den förser barnet med syre och näring och avlägsnar avfallsämnen. Tarmarna bildas inne i navelsträngen, eftersom det ännu inte finns plats i barnets mage.
 

Föräldrar

För vissa kvinnor är illamående – med eller utan kräkningar – ett av de första symptomen på graviditet. Det kallas ofta "morgonillamående" (vilket kan verka lite märkligt om man mår illa hela dagen). Det är väldigt vanligt – 7 av 10 kvinnor mår illa i början av sin graviditet. Den främsta orsaken till det här obehagliga tillståndet är de stora hormonella förändringar som äger rum i kroppen. En annan orsak är att hormonerna hela tiden transporteras runt i kroppen, eftersom moderkakan ännu inte har tagit över produktionen. Och så lite fler goda nyheter – relativt sett – om man ska drabbas av illamående visar det sig före vecka 12. Så håll tummarna om illamåendet inte infunnit sig! Ibland kan illamåendet överskugga glädjen över att vänta barn. Det går alldeles säkert över eller minskar allt eftersom.

Info taget från Libero.se

 

Allt inom föräldrar stämmer inte på mig dock men illamående och jag har yrsel varje dag men jag hoppas att yrsel försvinner allt eftersom.

Igår så var vi hos barnmorskan första gången och tog prover och det såg väldigt bra ut och hon blev nästan förvånad att mitt blodvärde såg väldigt bra ut och jag är inte på väg att få gravititetsdiabetes och det är jag väldigt glad över kan jag säga.

Men det gjordes inget ultraljud då hon var säker att det fanns något i min mage men mins inte om hon skulle göra det nästa gång eller om hon inte skulle göra det, men det får man ju se den 16 januari då vi ska dit igen och ta mera prover och vägning med mera så får man se om det är lika bra då också som det var igår. 

 

 

#1 - - eee:

varför bloggar du inte mer

Till top