Londons Historia

2008-07-06 @ 15:19:17 - Kategori: Allmänt
Jag har varit i London nyligen, blev fast av all intressanta historier som drabbat London.
Här kommer lite fakta.




Stora branden i London var en större brand som härjade i London 2-5 september 1666. Den förstörde i stort sett hela staden.

Branden som härjade i staden 1212 och förstörde stora delar, kallades innan branden 1666 även för "Stora branden". Luftwaffes bombräder under 28 december 1940 kallas för den "Andra stora branden i London".

Branden 1666 är en av de största katastrofer som drabbat London under dess historia. Den förstörde 13 200 hus, 87 kyrkor, 6 kapell, 44 företagsbyggnader, Royal Exchange, Custom House, St Pauls-katedralen, Guildhall, Bridewell Palace samt andra fängelser, Session House, fyra broar över Themsen och Fleet samt tre stadsportar. Den gjorde en sjättedel av Londons dåtida befolkning hemlös, ca 100 000 människor. Antalet döda i branden är okänt och har ansetts vara låg, men på senare tid finns teorier där tusentals uppskattas har dött i lågorna.


Händelseförlopp

Branden bröt ut på söndag morgon, 2 september 1666. Den startade i kung Karl II:s bagare Thomas Farrinors hus på Pudding Lane. Troligtvis glömde Farrinor att släcka sin ugn innan han gick och lade sig för natten. Kort efter midnatt antände glödande kolstycken närliggande ved. Grannen Samuel Pepys vaknade av elden runt kl 1. Farrinor och hans familj lyckades ta sig ut ur den brinnande byggnaden genom att klättra ut genom ett fönster på övervåningen. Bagarens piga lyckades inte ta sig ut och blev brandens första offer.

Inom en timme efter att branden startade väcktes Londons Lord Mayor Sir Thomas Bloodworth av nyheten. Han var föga intresserad och tyckte att "en kvinna kan pissa på elden så att den släcks".

De flesta byggnaderna i London var vid tiden konstruerade av mycket lättantändliga material som trä och halm, vilket gjorde att gnistor från bagarens hus antände ett angränsande hus. Den starka vinden hjälpte elden att sprida sig snabbt. Att byggnaderna låg mycket tätt ihop, endast med små gränder emellan, hjälpte även till.

Brandens spridande kunde förmodligen ha stoppats om inte borgmästaren hade vägrat ge order om rivning av vissa hus utan ägarnas samtycke. Hinkar och pumpar var värdelösa i de trånga gränderna.

Förödelse

Branden förstörde 13 200 hus och 87 kyrkor, bland annat St Pauls-katedralen. Endast 9-16 personer rapporterades ha dött i lågorna men författaren Neil Hanson (The Dreadful Judgement) tror att den riktiga dödssiffran kan ha uppgått till hundratals eller tusentals. Han anser att de flesta dödsoffren var fattiga människor vars kroppar kremerades av den intensiva hettan från elden, vilket gjorde att kropparna aldrig hittades. Detta är kontroversiella påståenden.

Den destruktiva kraften från den stora och kraftiga branden har inte överträffats i världen av någon annan olycksfallsbrand. Inom stadsmurarna förintade den nästan fem sjättedelar av hela staden. Knappt en enda byggnad som fanns inom räckhåll för lågorna klarade sig. Offentliga byggnader, kyrkor och bostadshus gick alla samma öde till mötes.

Den enorma mängd förstörda egendom efter branden kan inte uppskattas till ett värde mindre än 10 miljoner sterling. Trots den stora förvirringen och oredan på grund av branden verkar det inte som att fler än sex personer förlorade sina liv. I och med branden utplånades den stora pesten, som året innan hade skövlat 68 590 människors liv.

Efterdyningar och återuppbyggnad

De hade uppkommit flera profetior om en katastrof som skulle drabba London under 1666 på grund av att odjurets tal finns i årtalet och med romerska siffror skrivs det med alla tecknen i fallande följd, MDCLXVI. Det föreföll för många att branden var tredje "domedagsryttaren", efter de två första - inbördeskriget och pesten.

Efter branden började ett rykte cirkulera om att branden ingick i en katolsk konspiration. En naiv fransk klocktillverkare vid namn Robert "Lucky" Hubert erkände till att vara agent åt påven och att ha startat branden i Westminster. Han ändrade senare sin bekännelse och hävdade istället att han anlagt branden i bageriet på Pudding Lane. Han dömdes för brottet även att det fanns övervägande bevis för att han inte hade kunnat starta elden, och hängdes vid Tyburn 28 september.

Christopher Wren ledde arbetet med återuppbyggandet av staden. Hans första planer gick ut på att återuppbygga staden med tegelsten och sten i ett rutnät av kontinentala torg och alléer. Eftersom flera byggnaders källarplan hade klarat sig uppstod rättsliga tvister över ägandeskapet av land vilket omkullkastade Wrens rutnätsplan. 1667 införde parlamentet extra skatt på kol för att finansiera återuppbyggnaden och staden blev slutligen återuppbyggd till sin forna stadsplan med skillnaden att allt byggdes med tegelsten och sten samt förbättrade sanitära anläggningar och åtkomst. Detta är den stora anledningen till att dagens London är en modern stad med medeltidsdesignade gator och torg. Christopher Wren återuppbyggde även St Paul's Cathedral elva år efter branden.

En dyr läxa i brandsäkerhet lärdes och när Globe Theatre öppnades 1997 var det den första byggnaden i London med halmtak sedan branden 1666.

Klimatet

2008-07-04 @ 20:42:28 - Kategori: Allmänt

Fattar inte det med klimatet!!!

Jag blir så förbannad på allt, igentligen så vet dom inget och gör inget heller.

Varför höja bensin/diesel?
Tänk dom som har typ 10 mil från en tank station och har djurbruk tänk på dom lite, men nej, dom vill att man ska flytta till en stad där det finns bussar man kan ta och dyligt.
Alla som bor lite utanför alla ungdommar, hur ska dom kunna hälsa på deras mor och far? Alla har inte råd med det och bussar och tåg går inte överallt då måste man ligt förbannat ta en bil som inte har bränsle i tanken.

Lastbils företagen kommer att läggas ner för att bränslet höjs hela tiden, tänk en värld med inga lastbilar vem ska köra ut mat och allt som man behöver.

Min dröm är att köra bil och att ha körkort men jag kommer aldrig att ha råd med det körkort kanske men aldrig att köra en.

Varför alla rally bilar?
Kan dom inte tänka på miljön, själv älskar jag att se på rally.
Men jag tycker att det är onödigt att bara åka runt runt hela tiden nästan som fotbill att jaga en boll fast det är lite med miljö vänligt.

Varför inte skaffa en rikigt bra miljöbil som inte dra så mycket en diesel drar inte lika mycket som en bensin gör så varför straffa alla som kör en diesel dom är mera miljövänligare än bensin.
Alla som skaffar en bil som i ungdommen köper en bensin om dom inte har gott ställt som inte jag har, jag måste skaffa en bensin för att klara mig för en diesel skatten är mycket högre än bensin.!!!

En bil som drar lite är inte det bättre än en bil som kanske drar 2 liter milen?
Jag känner en kille som har en diesel den drar nästan inget 0.5 liter milen, men han har nästan inte råd att köra en men han vill ha en diesel inte en bensin.
Dom flessta lastbilsföretagen kör diesel tänk om dom går i kk?
Ska Rainfelt köra ut varer då?
Eller någon annan, det finns inte en schans att folket ska klara sig utan en lastbil trots att alla hatar dom men utan dom inge mat till oss.

Visst det e inte bara bilar och dyligt som rår för det alla fabriker och oljan vi tar upp från marken det är därför det blir jordskred för att det blir ett hål i marken.
Alla fabriker hur mycket koldioxid släpper dom?
Dom släpper rätt mycket ändå, men tänker alla bara på hushållet och miljölamper och mat och bilar, inte fabriker det har jag inte hört ett piss av.

Jag har mardrömmar jämt får låv att sova med tv på eller musik jag får lätt mardrömmar jag har ingen kille eller någon att ta tröst av, min katt hehe hon bryr sig inte.
Varför säga att det blir och inte det kan hända om vi inte gör något åt det.

Jag har inte råd att åka till min mamma som jag saknar över allt gråter jämt, om jag skulle ha körkort kunde jag jobba för att åka till henne men körkort kostar rätt mycket ändå.
Utan körkort får man inget jobb, dom flästa arbeten kräver körkort.


Måste släppa ut alla tankar jag har.

Nu har jag sagt mitt nu är det eran tur.